Trafikverket satser på ZINGA


2024-08-05

<span>Den nye brua over Trollhätte kanal i Vänersborg blir som den originale fra 1916 og er beskyttet med ZINGA da den åpnes for trafikk i januar neste år.</span>
Bild:Berne Svensson
Den nye brua over Trollhätte kanal i Vänersborg blir som den originale fra 1916 og er beskyttet med ZINGA da den åpnes for trafikk i januar neste år.

Svenske Trafikverket valgte ZINGA. – Ikke tilfeldig. Handler om tid og kvalitet. Roger Karlsson i Sweco har erfaring med ZINGA. Nå skal den gamle jernbanebrua over Trollhätte kanal sikres mot rust.

Jernbanebrua i Vänersborg over Trollhätte har fått kallenavnet «Tyska-bron», siden den ble tegnet og beregnet av tyske bruingeniører. Rundt 1900 var de ledende på slike konstruksjoner. Golden Gate Bridge i USA er signert den samme ingeniørgruppa.

Brua skulle rehabiliteres og bli god som ny. Det blir den, men rehabilitering resulterte i bygging av en fullt ut identisk bru som det 108 år gamle landemerket.

Ny bru

Jernbanebrua fra første verdenskrig hadde ikke den beste stålkvaliteten. I mars 2023 ble den stengt øyeblikkelig. Den gang ble det påvist store sprekkdannelser. Planen var rehabilitering, men skadene var for omfattende.

Resultatet ble en helt ny bru. Den bygges som en fullskala kopi. Brua skal fortsatt ha en klaff og kunne åpnes med hele brospennet reist i 90 grader. Det skjer ved hjelp av en motvekt, eller stort lodd om du vil. Da den igjen åpner i januar 2025, vil den være en gjenskapelse av brua som i sin tid var Europas lengste åpningsbru med et spenn på 43 meter.

– Vi er veldig glade for oppdraget, og vi takker for tilliten og for at ZINGA Katodisk Filmgalvanisering er valgt som overflatebeskyttelse på en stolt del av svensk jernbanehistorie på en sterkt trafikkert togbru som er viktig for gods- og persontrafikk, sier daglig leder Thor Smette i ZINGA Scandinavia.

Helt unik

Åpningsbrua med en klaff, åpnes for båtpassering ved hjelp av en motvekt på nær 400 tonn.

– Den gamle brua er demontert. Den nye skal heises på plass til høsten. Den kommer ferdig montert fra et verft i Landskrona, satt sammen med deler som produseres på to andre mekaniske verksteder i Sverige og ett i Danmark. Ferdig montert skal den fraktes på lekter fra Landskrona opp til Göteborg og videre til Vänersborg på kanalen, sier Karlsson.

Overflatebehandlingen utføres på verftet i Landskrona. Etter heising og løft med kraftige kjettinger, lang sjøfrakt, mer heising og montering i Vänersborg, kan skader oppstå. Da handler det om å reparere skadene og sveisepunktene fra selve monteringen.

– Det er svært enkelt med ZINGA, sier Karlsson.

ZINGA er en en-komponent sinkbeskyttelse.

– For oss som jobber med stramme tidsfrister, og som skal sikre den nye brua mot korrosjonsskader, handler valg av ZINGA om flere ting. Det er effektivt å jobbe med. Det gir den helt riktige overflatefargen og katodisk beskyttelse reduserer fremtidig vedlikehold og kostnader. I tillegg kan vi enkelt ferdigstille prosjektet på stedet selv om været langt ut på høsten og inn i vintermånedene byr på lave temperaturer og høy luftfuktighet. Dermed er vi trygge på at vi får utført jobben effektivt og på en god måte, sier Karlsson.

Egenskaper

Brua eies av Trafikverket. Entreprenøren er Peab. Ansvarlig for stål og overflatebehandling er Roger Karlsson i Sweco. Det er hans ansvar å sikre den nye brua mot rustskader.

– Da er ZINGA det beste valget. ZINGA påføres effektivt, hurtig og raskt i to strøk, gjerne samme dag og tåler å bli transportert. Sveising utføres direkte på belegget og vi kan enkelt og effektivt reparere skader fra transport og montering som ganske sikkert vil oppstå, sier Karlsson.

Han har hatt ansvaret for mange store samferdselsprosjekter i Sverige. For oss i Norge er kanskje overflatebehandlingen av Svinesundbrua mest kjent. Det arbeidet er gjennomført over flere år, også der er ZINGA benyttet på deler av prosjektet.


Kilde: ZINGA